Bārbija: Komentārs par dzimumu krīzi
Filmas galvenās atziņas prožektoru gaismā
- Pirmsskolas vecuma meitenes sadragā lelles zīdaiņus, lai galu galā būtu satriektas agrīnā pusaudžu vecumā par Bārbijas viltus pievilcību.
- Apmulsis Kens ir nesaprašanā par Bārbijas atteikšanos uzskatīt viņu par savu puisi.
- Perfekti kostīmi un izcila aktierspēle uzbur pārliecinošu Bārbiju Zemi, kurai lemts sabrukt saskarē ar realitāti.
- Dzeltenā tērpta Stereotipiskā Bārbija pamet savu pasauli un ierodas Billijas Ailišas Kam gan tiku radīta? (Billie Eilish’s What Was I Made For?).
Grētas Gervigas Bārbijas kopsavilkums
Bārbija (Margo Robija) – ikoniska Dieviete, kas radīta, lai iedvesmotu meitenes pārvarēt mātes lomas uzliktos ierobežojumus un iztēloties nākotni, kurā viņas var ieņemt jebkuru izvēlēto amatu (ārsta, advokāta, astronauta, prezidenta, rakstnieka utt.) – dzīvo Bārbiju Zemē, kur katra diena ir perfekta un ik nakti notiek ballīte. Bārbijas izbauda profesionālās karjeras augsumus, kurpretī Keni ir galvenokārt pludmales dekori. Filmas varone, Stereotipiskā Bārbija, bez jebkāda konkrēta amata, izņemot kalpošanu kā skaistuma elkam, pēkšņi sāk izjust simptomus, kuri ir pārāk pazīstami īstām sievietēm, kuru pašapziņu Bārbijai bija jāuzlabo, bet īstenībā sanācis ievainot.
Gan Bārbija, gan Kens (Raiens Goslings) cīnās ar eksistenciālo krīzi. Savas izaugsmes ceļā Bārbija atklāj īstenības distopiju un gūst iespēju pastaigāt Kena kurpēs, kuras ir patiešām plakanas. Lai gan filma sniedz īsus ieskatus cilvēku drūmajā pasaulē, galvenās pārvērtības notiek platoniskajā pasteļkrāsu plastmasas dzīvē, kur Kena no Īstās Pasaules pārnestā dzimuma lomu maiņa piesārņo Bārbiju Zemi. Vienīgi ar mātes un meitas dueta palīdzību no Īstās Pasaules Bārbiju Zemē tiek atjaunots miers un dzīve var atgriezties jaunās sliedēs: pēcrevolūcijas pārdomās par dzimumu līdztiesību, individuālisma nozīmi un romantiskās mīlestības sūtību.
Bārbijas filmas beigas ir atvērtas interpretācijai, atstājot Barbaru Hendleri (lelli Bārbiju kļuvušu par sievieti) veicam pierakstu pie ginekologa. Bārbija ir noraidījusi laimīgi mūžīgi mūžos kā Kena mūžīgā meitene “līgava-sieva”, satikusi savu radītāju Rutu Hendleri (Rea Pērlmane) un izvēlējusies pilnvērtīgu dzīvi kā īstai sievietei, lai notiek, kas notikdams. Sievišķības dziļākās nozīmes pārrunāšana un definēšana paliek skatītāju ziņā.
Meta vēstījums
Bārbija ir traģikomisks komentārs par pašreizējo feminisma tieksmi censties gāzt patriarhātu. Kā apgaismots varonis, Kens ar šo jēdzienu iepazīstina Bārbiju Zemi. Bārbijas vispirms iekrīt uz sākotnējo lomu maiņas pievilcību, kad Keni pārņem viņu kundzību, taču attopas pilnīgās šausmās par ieviesto modeli, kad viņas atskārš, ka tās ir lamatas. Tomēr vajadzīgs ilgāks laiks, lai saprastu, ka sākotnējā Bārbiju Zemes pārvaldība ir precīzs ierosinātās Kenistes spogulis. Nav lielas nozīmes tam, vai virsroku gūst Bārbijas vai Keni, ciktāl tiek skarta sabiedriskā struktūra, jo, lai vai kā, abu dzimumu lelles ir būtībā bezdzimumu. Nevienai nav reproduktīvo orgānu, tādējādi nav arī vairošanās spēju, kā to skaidri paziņo Bārbija, kad viņa apmeklē Īsto Pasauli.
Sapnis kļūt par māti tiek satriekts jau pirmajās filmas ainās un izrādās ir murgainais cēlonis Bārbijas domām par nāvi, depresiju un celulītu, jo īstas sievietes joprojām nevar iegūt visu: cieņu, statusu, veiksmīgu karjeru un bērnus. Skatītājiem tiek atgādināts, ka Mattel pārtrauca ražot vienīgās precētās lelles Bārbiju Zemē, bērniņa gaidībās esošo Midžu (Emeralda Fennela) un viņas vīru Alanu (Maikls Sera), “jo gaidībās esošas lelles bija pārāk dīvainas”. Midžai tiek tikai garāmejošs skatiens un viņa tikpat kā neparādās Bārbiju ballītēs ar palikšanu pa nakti. Alans tiek parādīts tālu prom no savas sievas, ne gluži Kens, tādējādi radot drīzāk homoseksuālas asociācijas. Viņš pat valkā strīpainu T-kreklu varavīkšņu krāsās. Katrai Bārbijai ir viens darbs, kuru nespēj izvēlēties Stereotipiskā Bārbija. Nevienai nav paredzēts precēties un audzināt bērnus. Rezultātā matriarhāts (māšu likums un teikšana) ir Bārbiju Zemē tikpat nevēlams kā patriarhāts (tēvu likums un teikšana). Vienīgās debates var būt par vienlīdzīgiem bezbērnu neprecēto ļaužu sociālās uzvedības scenārijiem, kas galu galā tomēr būtu kompromiss (ne gluži abpusēji izdevīgs) attiecībā uz varas pozīcijām un "ilgtermiņa attāluma zemas atbildības gadījuma rakstura” attiecībām privātajā dzīvē.
Tikmēr filmas skatītāju Īstajā Pasaulē viss ir atrisināts, ciktāl tas attiecas uz pieaugušo pasauli. Vīrieši un sievietes var mērķēt uz jebkuru darbu, izvēlēties palikt neprecēti vai iesaistīties jebkāda veida attiecībās ar abpusēju piekrišanu, būt attiecībās ar vairākiem partneriem un pat izmēģināt dzimuma maiņu. Pat atalgojuma atšķirības tiek izlīdzinātas. Viss ir vairāk vai mazāk ideāli līdz brīdim, kad parādās vecāku loma un sapņu burbulis sprāgst. Filmā Stereotipisko Bārbiju un viņas feministu Utopiju izglābj pusmūža mamma Glorija (Amerika Ferrera), kura brīvprātīgi piesakās palīdzēt galvenajai varonei, apzinoties kādas likmes sagaida Bārbiju Zemi, briestot Kenu apvērsumam ar Mattel vadību kā prokuroriem. Meitenes kā Saša (Ariana Grīnblata) var vien radīt Dīvaino Bārbiju (Keita MakKinnona), kurpretī vēlme patiesi atsaukties bioloģiskajam sieviešu aicinājumam var novest pie personīgā sabrukuma ar neparedzamām negatīvām sekām.
Tomēr ne Glorijas garais monologs par to, kā tas ir būt sievietei un vienlaikus arī strādājošai mammai, ne Rutas nosvērtais brīdinājums par patiesas sievišķības briesmām Cilvēku Pasaulē nespēj atturēt Stereotipisko Bārbiju no apzinātas lēkšanas likteņa bezdibenī. Viņa izvēlas kļūt par īstu sievieti tieši tāpat kā Pinokio gribēja būt īsts zēns. Filmas beigās skatītāji var secināt, ka Bārbija aka Barbara Hendlere ir piepildījusi šo sapni. Iespējams, viņa turpinājumā piedzīvos Kornēla Mundruco Sievietes lauskas (Kornél Mundruczó’s Pieces of a Woman), bet pat tā filma beidzas uz pozitīvas nots. Paldies Dievam, mākslīgais intelekts jau ir ceļā, lai glābtu cilvēci. Paskatīsimies, vai tam labāk veiksies ar tādas sabiedrības modelēšanu, kurā sievietes var droši izvēlēties kļūt par mātēm, šim statusam esot tikpat iekārojamam, finansiāli nodrošinātam un politiski neatkarīgam kā jebkuram augsta ranga amatam bez saistībām.